Opbouw seizoensvoorbereiding

Geplaatst: 8 augustus 2010 in Seizoens- Trainingsindeling

Aangezien veel (beginnende) coaches hun hoofd breken over de manier waarop ze hun moeten seizoen indelen, vond ik het wel interessant om een simpel tabelletje te delen die wellicht heel algemeen is en simpel oogt, maar een hoop duidelijkheid kan verschaffen in de manier waarop  je de seizoensvoorbereiding indeelt. uiteraard heeft iedere topcoach zo zijn eigen invulling, en zijn eigen argumenten om het seizoen op te bouwen. Voor een gemiddeld jeugdteam en -trainer is onderstaand tabelletje een mogelijke standaard waardoor je je trainingen wat makkelijker in kan delen:

Toelichting:
Week 7 (de eerste grijs gearceerde week) houdt de start van de competitie in. Ik heb rekening gehouden met een gemiddelde seizoensvoorbereiding van ca. 6 weken. Week 7 is in dit geval het moment dat spelers een wedstrijdconditie nodig hebben. Het witte gedeelte ligt de basis voornamelijk op techniek (1-0/1-1 defense / offense) , Transition basketball en conditie. Tevens leg ik ook veel nadruk op agression drills (maar dat is meer een persoonlijke voorkeur).  Tactiek (team offense /-defense) heeft hier een ondergeschikte rol. Het heeft in mijn optiek nog weinig zin om je met tactische lijnen bezig te houden als de “basis” nog niet behandeld is. Daarnaast heb je nog te maken met spelers die op vakantie zijn, en wellicht niet bij de eerste training(en) kunnen zijn. Pretactische oefeningen zijn in deze weken wel zeer goed trainbaar (2/3 mansspelletjes zoals Pick & Roll, Give & Go, Pass – Screen away), als “inleiding” op de teamoffense.

Het totaal percentage zal altijd boven de 100% uitkomen, aangezien je conditie- en techniek oefeningen wel degelijk met elkaar kan combineren, waardoor je tegelijkertijd met fundamentals en conditie kan bezighouden. Je kan wel de nadruk leggen op één bepaald onderdeel, maar houdt de technische uitvoering ten alle tijde  consequent in zicht. Bovendien kan je verhoudingsgewijs wellicht best op 130% of misschien wel 150% uitkomen. Hoe minder trainingsuren je hebt met je team, des te meer je oefeningen met elkaar zal moeten combineren. Zolang je de verhouding maar altijd in de gaten houdt. Een aantal weken voorafgaand aan je eerste wedstrijd, als iedereen aanwezig is en de basisconditie wordt opgebouwd, gaat het aandeel “tactiek” omhoog. Je wilt immers dat de spelers de eerste wedstrijd een bepaald tactisch niveau bereikt hebben, kunnen anticiperen op situaties in wedstrijden.

Tot slot wil ik nog benadrukken dat hoe jonger het team is dat je training geeft, het aandeel “tactiek” omlaag gaat. Ikzelf ben trainer geweest bij U12 spelers,waarbij (bij de hoeveelheid trainingsuren die ik beschikbaar had) zeer weinig aandacht schonk aan tactiek. Ik was volledig bezig met het aanleren van 1-1 offense / defense fundamentals. Daarnaast was ik op kleine schaal bezig met een “open bucket” aanval. Ik gaf de spelertjes 2 regels: verspreiden over de 3-puntslijn, en de afstand tussen de spelers onderling moet zo groot mogelijk zijn. Dit, in combinatie met 2 mans-spelletje Give & Go en Fill & Replace, geeft genoeg (en soms nog teveel) stof voor deze leeftijdscategorie. Bij U14 en U16 ga je steeds meer tactiek toevoegen, naarmate de spelers hier uiteraard aan toe zijn. Let op dat het aanleren van fundamentals altijd prioriteit hoort te hebben boven het aanleren van een “spelletje”.

Tot slot:
Dit biedt een houvast, en elke coach zou ik willen adviseren om met een tabelletje als deze te beginnen (je kan uiteraard op basis van je eigen filosofie verhoudingen aanpassen) en op basis daarvan de seizoensvoorbereiding en vervolgens de trainingen in te delen.

reacties
  1. webmaster schreef:

    Hey Frank,

    Mooi artikel over het opbouwen van training aan het begin van het seizoen. Echter in jouw tabel komt als ik de percentages van Techniek, Tactiek en Conditie van elke week bij elkaar op tel steeds 110% uit. Is dit een bewuste keuze?

    Sander

  2. Frank Vermeulen schreef:

    Hey Sander, alles goed? Hoe gaat het met je team bij Black Eagles?

    Als je kijkt naar de 2e alinea van het hoofdstuk “toelichting” dan lees je de achterliggende gedachte van waarom alles boven de 100% uitkomt. aangezien ik van mening ben dat bijvoorbeeld een defense 1-0 drill (veel toegepast in de pre-season training, vooral de eerste weken) een techniek-drill kan zijn, maar ook heel veel bijdraagt aan conditioning. Het is maar net waar je de nadruk op legt (alhoewel techniek bij mij altijd veel aandacht krijgt). Vandaar dat de percentages boven de 100 komen.

    Uiteindelijke gaat het om een verhoudingsgetal. Trainers die maar 1x in de week kunnen trainen, komen misschen wel bij elkaar op 150%, omdat ze heel veel met elkaar moeten combineren.

    Gr,
    Frank

  3. Sander schreef:

    Hoi Frank,

    Met mij gaat alles goed, ook bij The Black Eagles. Mijn team staat momenteel bovenaan in de U22 hoofdklasse.

    Ik had niet goed gelezen, duidelijk verhaal. Toch zou ik er persoonlijk voor kiezen om het op 100% uit te laten komen, omdat de meeste oefening verschillende fundamentals combineren.

    Hoe bevalt het bij Vlissingen? Volgens de berichten draaien jullie een aardig seizoen daar in Zeeland.

    Groeten, Sander

  4. Frank Vermeulen schreef:

    Mooi om te horen dat het goed gaat. Leuke site ook, van de Blackeagles U22!!

    Tsja, je kan er op verschillende manieren mee omgaan denk ik. Puur inspanningsfysiologisch gezien denk ik dat je toch moet combineren als je niet 20 uur in de week kan trainen met je boys. Met automatisch het gevolg dat je boven de 100% uitkomt.

    Immers, je kan ballhandling trainen (bv. op hoog tempo), maar daarmee train je ook je conditie (hetzij areoob, hetzij anaeroob). Met 2-2 oefeningen train je bv. de fundamental cutting, maar ben je ook bezig met (pre-)tactiek, namelijk de give & go.

    Uiteindelijk gaat het om de verhouding. En of je nou op 100% of 150% procent uitkomt, dat is meer iets administratiefs denk ik.

    Grtz,
    Frank

Plaats een reactie